Asna Intisar

My photo

"Apabila neuron menembak-nembak elektron, merentas sinaps (synapses), penyatuan informasi dikembang-sebarkan. Sungguh, pada setiap tujahan itu, adalah kerana rahmat Allah."

Hanya ingin terus terbang menuju RedhaNya.

Hoyeah!

5 Principles of Life


*Allahu Ghaayatuna = Allah is our objective

*Ar-Rasul Qudwatuna = Rasul is our leader

*Al-Quran Dusturuna = Quran is our law

*Al-Jihad Sabiiluna = Jihad is our way

*Al-Mautu Fisabiilillah Asma Amanina = Dying in the way of Allah is our highest hope
Powered by Blogger.

Da'ie Ummah

Archive for March 2014

Mari Menuai Pokok Spageti

Tahukah Anda?

Pada tahun 1957, BBC news telah berjaya merakam satu video tiga minit, beberapa pekerja sedang menuai pokok Spageti.

Inilah 'Bukti' yang dikemukakan.


***

dan tahukah anda, selepas itu, mereka mendapat banyak (!!!) maklum balas daripada penonton.

"Bagaimana supaya mereka boleh menanam pokok spageti mereka sendiri."

Well. Well. Well.

Guess what...

Its, The Swiss Spaghetti Harvest Prank!! ( atau bahasa melayunya, Gurauan Penuaian Spageti Swiss!)

Finally, pihak Panorama, BBC telah bertindak mengisytiharkan bahawa itu adalah palsu, dan hanya sempena April's Fool Day!!

Weee! (Best tak kena tipu?? p/s: pertanyaan ini hanya pada mereka yang mula-mula percaya wujudnya pokok spageti)

Kalaulah anda tertipu ketika anda sedang tengok berita BBC pada zaman itu. Agak-agak ada rasa nak boikot BBC news tak?

(berita rujuk, di sini : http://www.museumofhoaxes.com/hoax/archive/permalink/the_swiss_spaghetti_harvest)


***

Well. Well. Well...

Rasulullah s.a.w. ada bersabda: "Celakalah sesiapa yang bercakap (atau berbuat) dan berbohong bagi tujuan orang bergelak ketawa, celakalah baginya (Riwayat Abu Daud).

Nah... Nak berbohong lagi?

Hmmm... Tetiba teringat, program-program dalam TV, "wakenabeb", "Just for Laugh" dan sebagainya.


Dalam hadis yang lain Nabi juga menegaskan ertinya "TIDAK HALAL seorang Muslim menakutkan (dengan berita palsu atau lawak tertentu) yang lain walaupun bergurau" (Riwayat Abu Daud)


Jadi, apakah pendapat anda semua tentang PRANK ini.

April Fool's Day?

Heh.

(p/s: Hadis-hadis di atas, tidak dapat dipastikan kesahihannya. Ini atas kelemahan diri saya sendiri. saya petik hadis tersebut daripada sini, facebook page Ustaz Zaharudin (Zaharudin.net) )

Oh ya.. pernah tengok ini?
"Comedy show pranks girls, asks them to convert to Islam to win Bieber tickets"
(lihat di sini: http://www.examiner.com/article/comedy-show-pranks-girls-asks-them-to-convert-to-islam-to-win-bieber-tickets )

Fikir-Fikirkanlah.

Jom Dating.

Assalamualaikum w.b.t.

Sebenarnya... Saya nak jujur ni...

Saya...  Saya... Saya suka sangat kat awak!
(seraya memerhatikan anda dengan senyuman yang menggoda)

bak kata dalam bahasa arabnya.

Ana uhibbuka/i fillah abadan abada!

(Ok. Terasa naik sedikit bulu roma ini berdiri)



***

Entri ini sebenarnya... sebenarnya...

Khusus! Untuk mengajak anda yang membaca ini untuk dating.

(Apa?? Dating? Dating yang ada gitu-gitu tu ke?)

Hmm... tak adalah gitu-gitu sangat. Biasa sahaja.

Ada Rukuk, ada Sujud, ada Berdiri tegak, dan sebagainyalah.
(Mesti anda sudah dapat menangkap apa mesej entri ini kan... Tapi, tetap nak ulas jugak!)

Mengingat semula, intipati khutbah baru-baru ini, bagai mengetuk-ngetuk cranium (senang baca: tengkorak kepala)  berketak-ketak, lalu mendorong membuat entri ini.

Ia adalah soal temu janii.

Pernah membuat temu janji? Dengan kawan, boyfriend, girlfriend atau pensyarah/guru (dalam kelas)?

Bayangkan, satu pasangan lelaki dan wanita, yang asyik dalam khayalan 'cinta'nya.

P : Awakks, jum pegi jumpa kat MidValley jums... nax tgokss wayanggg~ Alaa.. cite Ombak Rindu kan   baru kuar...(p/s: maaf, aku tak reti bahasa-bahasa begini, dan main sebat sahaja. mwahaha!)

L: Oh.. Boleh ja. Takde hal la. Jangan kata MidValley. Tengok wayang kat Korea pun boleh! Bleh Jumpa artis feveret awak tu. CN Blue kan..

P : Waaahh! best2.. tapi, takpew lar.. Nax kat Midvalley jeww.

(Arghhh!! Dah! Tak larat nak tulis panjang-panjang cerita ni!)

Kita begitu mudah untuk menunaikan janji temu kita dengan manusia.
(Apalagi kalau bertemu dengan orang yang kita sayang. Orang yang kita cinta)

Bagaimana temu janji kita dengan Allah?

"Sungguh solat itu adalah kewajipan yang ditentukan waktunya atas orang-orang yang beriman."  [QS An-Nisa', 4:103]

Terutamanya.. Subuh?

Bagaimana kita boleh asyik terlepas pandang, dan asyik terlewat, sedang kita sudah tahu waktu temu janjinya?


"Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya (dan berkelengkapan sesuai dengan keadaannya). (4) Kemudian (jika dia panjang umur sehingga tua atau menyalahgunakan kelengkapan itu), Kami kembalikan dia ke serendah-rendah peringkat orang-orang yang rendah, (5) Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, maka mereka beroleh pahala yang tidak putus-putus. (6) " [Surah At-Tin. ayat 4 - 6 ]

Kita telah diciptakan akal fikiran dan sebagainya untuk memenuhi tanggungjawab kita sebagai 'Abid dan Khalifah.

Tapi, kita masih tak mampu laksanakannya? Secara Istiqamah? Konsisten?

***

Jadi?

Renung-renungkan. Dan selamat beramal!

"Demi masa (1). Sesungguhnya manusia itu benar-benar dalam kerugian. (2) Kecuali orang-orang yang beriman & mengerjakan amal soleh, dan mereka saling menasihati supaya mentaati kebenaran serta saling menasihati supaya menetapi kesabaran. (3)"  [ Surah Al-Asr, ayat 1-3]

***

p/s: Siapa tulis post ni? Macam tak 'matang' jer...

Garis



Antara kau dan aku
ada beberapa garis.


Ketika
senyum berbalas kuntumnya - satu garis terpadam.
Ketika
tangan berjabat eratnya – dua garis terpadam.
Ketika
bicara berlafaz mesranya – tiga garis terpadam.


Yang pasti – menyeberang garis-garis itu
ada satu ruang khusus, menghubungindah
hati-hati kita, pada pijar akidah
menyalakan suar
iman – berlapang dada
selebarnya.


Sungguh
apabila semua garis ini terpadam
kita tak dapat dipisahkan lagi
kecuali mati.


(sejak bila ada baldi kat situ? )


***
Dari an-Nu’man bin Basyir dari Nabi Muhamad s.a.w., beliau bersabda:  
"Perumpamaan kaum mukminin dalam cinta-mencintai, sayang-menyayangi dan bahu-membahu, seperti satu tubuh. Jika salah satu anggota tubuhnya sakit, maka seluruh anggota tubuhnya yang lain ikut merasakan sakit juga, dengan tidak bisa tidur dan demam".  
(Shahîh. HR al-Bukhâri (no. 6011), Muslim (no. 2586) dan Ahmad (IV/270), dari Sahabat an-Nu’man bin Basyir Radhiyallahu 'anhu , lafazh ini milik Muslim.) 
(dipetik daripada: http://pustakaimamsyafii.com/ukhuwah-islamiyah.html)


Kalau kata orang tua-tua, “Cubit paha kiri, paha kanan terasa juga.”

Begitulah yang dapat digambarkan apabila berbicara tentang rapatnya suatu ukhuwah itu.

Memang benar,
kadang mungkin ada sahaja sengketa di antara kita
disebabkan oleh khilaf-khilaf kita sebagai manusia.

Cakap bernada tinggi sikit, disangka marah.

Cakap bernada rendah sikit, terlalu perlahan, tak dengar! Cakaplah kuat sikit!

Setiap perbuatan kita ada sahaja disalahertikan,
mungkin sahaja kita berniat baik, walhal disangka jahat
mungkin sahaja kita berniat jahat… (hmm.. itu sendiri mahu ingat laaa… )

Imam Syeikh Hassan Al Banna pernah menyebut :

"Serendah-rendah ukhwah ialah berlapang dada,setinggi-tinggi ukhwah ialah melebihkan orang lain berbanding diri sendiri"



Justeru itu, terhadap sahabat, teruskan berlapang dada, sekurang-kurangnya.

Tapi, bukankah melebihkan orang lain daripada diri sendiri itu lebih baik?

Disebut dalam kumpulan Hadis 40 Imam An-Nawawi, hadis ke -13,
(tuan-tuan dan puan-puan pasti sudah sinonim benar dengan hadis ini bukan?)

Daripada Abu Hamzah Anas bin Malik r.a., pembantu Rasulullah s.a.w. Baginda bersabda:
“La yu’minu ahadukum hatta yuhibbu li akhihi ma yuhibbu li nafsihi.”
Which means, “None of you will have faith till he wishes for his brother what he likes for himself.”
Bermaksud: Tidak beriman (secara sempurna)seseorang kamu hingga dia mencintai saudaranya sebagaimana dia mencintai dirinya sendiri.
(Riwayat Al-Bukhari no. 13, Muslim no. 45, dan Ahmad no.18076)
dipetik daripada buku Hadis 40 Imam Nawawi, susunan Zahazan Mohamed dan Muhammad Zakaria)


Okay!

Rasanya, tak perlulah ulas panjang-panjang
tentang ini. Masing-masing pasti sudah tahu kan...

Oh ya!

Terima kasih kepada semua yang mengucapkan kata-kata doa dan selamat ke atas saya.

Semoga Tuhan melimpahkan rahmat dan kurniaNya, juga kasih-sayangNya buat kalian semua.

Syukran Jazilan!

(Ini adalah bukti! bahawa kematian sudah mendekat! Sila beramal! Sila beramal! )
Tag : ,

Merungkai Gelisahnya Hati

"Wastaghfiru rabbukum thumma inna rahimuw wadud."
"Seek forgiveness from your Lord, and return towards Him. Indeed my Lord is the Most Merciful, and He loves His creation."


Hati manusia apabila merasa berdosa, mereka cenderung gelisah, murung dan terasa terhalang daripada melakukan perkara-perkara kebaikan (mahmudah). Mana taknya, bayangkan seandainya seorang yang meminum arak pada waktu selepas maghrib, tiba-tiba mendengar azan untuk menunaikan solat isyak berjemaah di masjid. Jika masih ada imannya, tentu dia akan merasa gelisah hendak ke masjid atau tidak. Jika tidak... (masih ada iman?)

OK... Ok.... (macam tiada kene mengena kan)

Contoh lain. Apabila kita baru sahaja mengumpat sahabat kita tanpa pengetahuan sahabat tersebut. Ada tak rasa gelisah? merasa berdosa?

(Err.. Boleh dapat tangkap kan apa yang cuba disampaikan ni.)

...........

(The point is, kita akan merasa gelisah apabila melakukan dosa.)

Baiklah, seterusnya,


Rasulullah s.a.w. bersabda :

مَنْ لَزِمَ الاِسْتِغْفَارَ جَعَلَ اللَّهُ لَهُ مِنْ كُلِّ ضِيقٍ مَخْرَجًا وَمِنْ كُلِّ هَمٍّ فَرَجًا وَرَزَقَهُ مِنْ حَيْثُ لاَ يَحْتَسِبُ
“Barang siapa yang senantiasa beristighfar, maka Allah akan jadikan jalan keluar dari setiap permasalahannya, dan Allah jadikan kelapangan bagi setiap kesempitannya dan Allah akan memberikannya rezeki dari arah yang tidak disangka-sangka.”
Dan di saat itu, mohonlah ampun kepada Allah. Dosa sekecil mana pun, pasti sudah cukup untuk menghalang seseorang itu untuk melakukan kebaikan.

Astagfirullah.

Astaghfirullah.

Astaghfirullah.

Aku mohon ampunan kepada Allah

Aku mohon ampunan kepada Allah.

Aku mohon ampunan kepada Allah.

I seek forgiveness from Allah.

I seek forgiveness from Allah.

I seek forgiveness from Allah.

Dalam Al-Qur'an ada menyebut, tentang fadhilat istighfar, yang sama juga pernah diceritakan dalam kisah Imam Hassan Al-Banna.

Dikisahkan dalam Tafsir al-Qurthubi, bahwa suatu hari ada orang yang mengadu kepada al-Hasan al-Bashri tentang lamanya hidup susah, maka beliaupun berkata, "Beristighfarlah kepada Allah".
Kemudian datang lagi orang yang mengadu tentang kemiskinan, beliaupun memberi solusi, "Beristighfarlah kepada Allah". Terakhir ada yang meminta agar didoakan punya anak, al-Hasan mengajukan , "Beristighfarlah kepada Allah". Ar-Rabi' bin Shabih yang kebetulan hadir di situ bertanya, "Kenapa engkau menyuruh mereka semua untuk beristighfar?".
Maka al-Hasan al-Bashri pun menjawab, "Aku tidak mengatakan hal itu dari diriku sendiri. Namun sungguh Allah telah berfirman dalam surat Nuh: "Aku (Nabi Nuh) berkata (pada mereka), "Beristighfarlah kepada Rabb kalian, sungguh Dia Maha Pengampun. Niscaya Dia akan menurunkan kepada kalian hujan yang lebat dari langit. Dan Dia akan memperbanyak harta serta anak-anakmu, juga mengadakan kebun-kebun dan sungai-sungai untukmu".

Dan Allah berfirman dalam surat Nuh, ya 10 hingga 12 :
"Sehingga aku berkata (kepada mereka): `Pohonkanlah ampun kepada Tuhan kamu, sesungguhnya adalah Ia Maha Pengampun.`  (Surah Nuh: 10)
 "(Sekiranya kamu berbuat demikian), Ia akan menghantarkan hujan lebat mencurah-curah, kepada kamu,  (Surah Nuh: 11)
“Dan Ia akan memperbanyak harta kekayaan serta anak-anakmu;  serta mengadakan bagi kamu kebun-kebun tanaman, serta mengadakan bagi kamu sungai-sungai (yang mengalir di dalamnya).  (Surah Nuh: 12)

Berdasarkan ayat di bawah pula,

“Dan Allah sekali-kali tidak akan mengazab mereka, sedang kamu berada di antara mereka. dan tidaklah (pula) Allah akan mengazab mereka, sedang mereka meminta ampun.” (QS. Al anfal : 23)
Allah akan mengangkat azab daripada mereka yang meminta ampun kepadaNya.

Dan Rasulullah s.a.w. bersabda :

وَاللهِ، إِنِّيْ لَأَسْتَغْفِرُ اللهَ وَأَتُوْبُ إِلَيْهِ فِيْ الْيَوْمِ أَكْثَرَ مِنْ سَبْعِيْنَ مَرّةً
“Demi Allah, sesungguhnya aku beristighfar dan bertaubat kepada Allah dalam satu hari lebih dari 70 kali” (HR. al-Bukhari)
Dalam Surah Hud pula, ayat 52:

"Dan wahai kaumku! Mintalah ampun kepada Tuhan kamu, kemudian kembalilah taat kepadaNya, supaya Ia menghantarkan kepada kamu hujan lebat serta menambahkan kamu kekuatan di samping kekuatan kamu yang sedia ada dan janganlah kamu membelakangkan seruanku dengan terus melakukan dosa!"(Surah Hud, 8:52)

***




Rumusan Fadhilat Istighfar:

1. Menghantarkan hujan lebat mencurah-curah. (dengan musim-musim kemarau, dan keadaan jerebu ini, beristighfarlah ya.)

2. Memperbanyak harta kekayaan.

3. Menambah zuriat.

4. Mengangkat azab.

5. Mengampunkan dosa.

6. Mengadakan kebun-kebun tanaman dan sungai-sungai. (sebagai mata pencarian atau sumber air)

7. Menambah kekuatan atas kekuatan. (memberikan kelebihan melebihi apa yang telah dipunyai)


Salah seorang salaf Fudhail berkata : “Istighfar tanpa meniggalkan dosa adalah taubatnya para pendusta.”
Dan seorang salaf yang lainnya ditanya tentang istighfar, “Istighfar bagaimanakah yang menhapuskan dosa?” ia menjawab, “istighfar harus dimulai dengan istijabah, kemudian dengan inabah, kemudian dengan taubat, yang dimaksud dengan istijabah adalah amalan anggota badan yakni dengan meninggalkan apa yang dilarang, kemudian inabah adalah amalan hati dengan kembali dan menghadap kepada-Nya, kemudian taubat adalah dengan ia datang kepada Rabb-nya dengan hatinya dan beristihgfar dari kekurangan yang terjadi dalam istighfarnya…




Talk Show: Becoming A Creative Super Learner


27 January - Zaid Ali Alsagoff (International Medical University’s e-Learning Manager) was voted No. 1 in the World (and Asia-Pacific) on the ‘Top e-Learning Movers & Shakers in 2013’ (TEMS13) poll based on votes from 1861 learning professionals/educators around the world. Hasnain Baloch, IMU’s Senior Instructional Designer was No 6 in the World, and No 3 in Asia-Pacific according to the same poll. A big congratulations to both!

On the 13rd of March 2014, a very interesting talk show was supervised by Muslim Society held in auditorium of IMU. Truthfully speaking, there were array of beneficial knowledge in fast and yet creative learning in order to boost the students academic performance. (Wee!! )

Out of curiosity, He, Zaid Ali Alsagoff, asked us on how much time we have spent on facebook, and preparing beforehand of lectures (i don't remember some other questions. heh.) Well, that's make us reflect on ourselves on how much we waste our time for useless matter.

In boosting our memory performance, we should always keep repeating to revise on that particular facts, after 24 hours, after a week and after a month!

Short term memory : Repeat to Remember

Long term memory: Remember to Repeat

We were also asked to check our speed reading. You can take test online here. Speed Reading Test Online
(Mine was only 317 wpm! there was a guy who get 1000+ wpm!! I don't either its fake or not, just believe it then, to inspire us )

Food plays a very vital role. Like Banana, Omega-3 food stuffs and others, i don't remember, this based on facts talked by a nutrition and dietition student.

Hmm.. Well, what's else?

Oh yeah! How about Focus and Attention?

To enhance your learning performance, focus and attention were very crucial. In a class/lecture, a study proved that students memory performance only good at the first 10 minutes and the last 10 minutes only. So, a time break should be given priority especially when it comes to the class of 2 hours or maybe 3 hours?!

And, Superbrain Yoga!



or watch here: https://www.youtube.com/watch?v=KSwhpF9iJSs

Juggling!


or watch here: https://www.youtube.com/watch?v=q7Tzn8JgX4A

What's more?

I think I would just share to you the powerpoint slides that shared prior to the talk before. You can download it from here: http://www.slideshare.net/zaid/becoming-creative-super-learners-at-imu

Zaid also won the top ‘e-Learning Super Hero of 2013’ award (Hasnain was No. 12), which is based on a gamified scoring system, which also takes into account who votes for you (Impact Votes: Other nominees voting for you).

source:

1. http://imunews.imu.edu.my/staff-news/imus-e-learning-manager-top-e-learning-mover-shaker-world/

2. https://www.facebook.com/events/1411059672480357/






- Copyright © Asna Intisar - Skyblue - Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -