Asna Intisar

My photo

"Apabila neuron menembak-nembak elektron, merentas sinaps (synapses), penyatuan informasi dikembang-sebarkan. Sungguh, pada setiap tujahan itu, adalah kerana rahmat Allah."

Hanya ingin terus terbang menuju RedhaNya.

Hoyeah!

5 Principles of Life


*Allahu Ghaayatuna = Allah is our objective

*Ar-Rasul Qudwatuna = Rasul is our leader

*Al-Quran Dusturuna = Quran is our law

*Al-Jihad Sabiiluna = Jihad is our way

*Al-Mautu Fisabiilillah Asma Amanina = Dying in the way of Allah is our highest hope
Powered by Blogger.

Da'ie Ummah

Archive for April 2014

Chance Vs Choice


Sebelum memulakan entri ini, ingin saya ajak rakan-rakan semua untuk mengucap dua kalimah syahadah.

(Eh. Eh? Kita belum nak matilah? kenapa tiba-tiba nak ucap syahadah?)

"Oh. Jadi, bila nak mati baru nak ucap syahadah la ya?"

***

‘Ash hadu alla ila ha il lallah, Wa ash hadu anna Muhammadar Rasulullah’.

“Aku bersaksi bahawa tiada Tuhan yang sebenarnya melainkan Allah, dan aku bersaksi bahawa Nabi Muhammad itu utusan Allah”

Pernahkah kita bertanya pada diri sendiri, adakah aku ini Islam?

Adakah aku benar-benar Islam?

Jika ia benar, di manakah letak bukti-buktinya?

Pada kad pengenalan? MyKad?

***

Apabila kita berbicara tentang dua kalimah syahadah. Sejauh mana, nilai-nilai kalimah ini yang telah meresap ke dalam diri kita?

(Amboi, banyaknya soalan~~ mwehehe... )


Lafaz ashhadu (أشهد) yakni “aku bersaksi” mengandungi tiga makna serentak iaitu:

1. (أعلم) yakni “aku mengetahui”,
2. (أعتقد) yakni “aku mempercayai” dan
3. (أعترف) yakni “aku mengiktiraf”.


Merujuk kalimah ini, kita benar telah mengetahui, mempercaya dan mengiktiraf apa yang disebutkan.
(dalam kes ini, percaya bahawa tiada Tuhan selain Allah, Nabi Muhammad itu pesuruh Allah)

Okay. Bayangkan. Si Girlfriend bercakap dengan si Boyfriend ni.

Situasi A

G: Boboii.. Saya sayang sangat kat awak.

Situasi B

G: Boboii. Sungguh, tiada seorang pun yang saya sayang melainkan awak sahaja.

.....


Haaa..... Mana lagi rasa menarik? Yang lagi sweet, lovey dovey gitu.

Tentulah B kan.

Namun, Jika benar telah kita tanamkan syahadah ini dalam diri kita.

Adakah kita telah berbuat, sebagaimana yang kita telah tanamkan syahadah ini?

Mengaku tiada Tuhan selain Allah. Tapi, masih wujud syirik-syirik khafi yang terlafaz bicara.

Mengaku tiada Tuhan selain Allah. Tapi, masih sering ingkar arahan-arahanNya.

Mengaku tiada Tuhan selain Allah. Tapi, masih selalu lupa berzikir, mengingatiNya.

***

Ingin saya petik sedikit, Isu Islamophobia yang semakin luas diiktiraf masyarakat sedunia.

Peristiwa 9/11, yang menyebabkan kematian seramai lebih kurang 3000 orang bukan Islam, bersama bukti yang tidak kukuh.

(Lalu, dicanang, dipromosi 'kesahihan'nya. Berjaya meyakinkan ramai orang di seluruh dunia."

Sudah cukup untuk meyakinkan ramai orang untuk membenci Islam. Terutamanya, tentang konsep Jihad dan Hak asasi wanita.

Sedangkan, peristiwa di Iraq, Lubnan, Palestin, Syria, Rohingya, yang menyebabkan kematian muslim lebih jutaan orang. Berjuta. Bukti juga sudah kukuh!

(Lalu, diputarbelitkan sebahagian pihak, agar tidak mempercayainya, malah menuduh sebaliknya. Teringat saya, isu Rohingya, di mana, saya telah menemui beberapa media massa yang bertanggungjawab menyebarkan fitnah ke atas umat Islam, dengan menuduh Muslim Rohingya lah yang membakar rumah-rumah mereka, dan sebagainya. Sedangkan, merekalah yang membakar rumah Muslim Rohingya tersebut.)

Itu pun, sudah cukup untuk membuat masyarakat dunia hanya memandang sebelah mata, juga kedua-dua matanya!


(ini merupakan statistik peristiwa 9/11) : 911-death-statistics


***

Bila lagi kita nak bertindak? Di mana letaknya tindakan, dan sumbangan kita?



"Wahai orang yang beriman! Masuklah kamu ke dalam Islam keseluruhannya; dan janganlah kamu menurut jejak langkah Syaitan; sesungguhnya Syaitan itu musuh bagi kamu yang terang nyata". [QS Al-Baqarah 2:208]

Bagi membakarkan lagi semangat anda ini, boleh la tengok link yang disediakan di bawah.

Dokumentari, Islamophobia : http://www.youtube.com/watch?v=TNrL4OnEt4Q&feature=share

Website Islamophobia : http://www.islamophobia.org/news.php

Website Rohingya : http://www.rohingya.org/portal/index.php/learn-about-rohingya.html

- Copyright © Asna Intisar - Skyblue - Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -